Podatek akcyzowy od samochodu dotyczy wszystkich osób fizycznych oraz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Należność musi uregulować nabywca nowego lub używanego pojazdu samochodowego, który nie był wcześniej zarejestrowany na terytorium naszego kraju.
Zapłata podatku akcyzowego na samochód zależy od dwóch czynników. Po pierwsze od wartości auta określonej w umowie kupna sprzedaży. Jeśli kupujemy pojazd na firmę, wówczas liczy się kwota umieszczona na fakturze. Po drugie, na stawkę akcyzy wpływa również pojemność silnika. Uwaga! Kwota transakcji zawarta na umowie kupna-sprzedaży lub fakturze musi być zgodna z faktyczną wartością rynkową samochodu. Niektóre osoby sprowadzające auta z zagranicy celowo ją zaniżają, aby zapłacić niższy podatek akcyzowy. Jednak w przypadku nadużyć, urzędnicy mogą ją zakwestionować, a następnie naliczyć wyższą stawkę akcyzy. Stawki akcyzy na samochód zostały określone w art. 105 ustawy o podatku akcyzowym. Są one uzależnione od pojemności silnika auta. Dla samochodów osobowych (nie dotyczy hybryd i aut elektrycznych) wynoszą: • 3,1% wartości pojazdu w przypadku samochodów osobowych z silnikiem o pojemności do 2000 cm3, • 18,6% wartości pojazdu w przypadku aut osobowych z silnikiem powyżej 2000 cm3. Obowiązują również preferencyjne stawki akcyzy dla właścicieli hybryd: • 9,3% wartości samochodu w przypadku samochodów osobowych o hybrydowym napędzie spalinowo-elektrycznym, w którym energia elektryczna nie jest akumulowana przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania, o pojemności silnika spalinowego wyższej niż 2000 cm3, ale nie wyższej niż 3500 cm3; • 9,3% wartości samochodu w przypadku hybryd plug-in (PHEV – z możliwością ładowania z gniazdka, czyli zewnętrznego źródła prądu), wyposażonych w silnik spalinowy powyżej 2000 cm3, ale nie wyższy niż 3500 cm3; • 1,55% wartości samochodu osobowego o hybrydowym napędzie spalinowo-elektrycznym, w którym energia elektryczna nie jest akumulowana przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania, o pojemności silnika spalinowego równej 2000 cm3 lub niższej; • 3,1% podstawy opodatkowania dla pozostałych samochodów osobowych. Jednocześnie, z obowiązku zapłaty akcyzy (w rozumieniu ustawy ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych) są zwolnieni właściciele pojazdów: • elektrycznych i napędzanych wodorem, • hybrydowych o pojemności silnika spalinowego równej 2000 cm3 lub niższej (plug-in PHEV), w okresie do 31 grudnia 2029 r.
Obowiązujące aktualnie przepisy jasno wskazują, że złożenie deklaracji AKC U przez Internet i stacjonarnie musi odbyć się w ściśle określonym czasie. Jest na to jedynie czternaście dni od momentu, w którym powstał obowiązek podatkowy. Należy również pamiętać, że czas na opłacenie podatku akcyzowego to 30 dni. UWAGA: następuje to w momencie, w którym samochód przekracza granicę. Wiele osób kompletnie nie zdaje sobie sprawy z tego, że obowiązek zapłacenia podatku akcyzowego związany jest już z samym przekroczeniem granicy. Warto o tym pamiętać, ponieważ niedotrzymanie terminu może oznaczać dotkliwą karę finansową.
Zgodnie z polskim prawem, każdy właściciel pojazdu mechanicznego (samochodu, motocykla itp.) jest zobowiązany do posiadania obowiązkowego ubezpieczenia OC (od odpowiedzialności cywilnej) od dnia rejestracji pojazdu. Oznacza to, że musisz zakupić ubezpieczenie OC najpóźniej w dniu rejestracji pojazdu. Jeżeli zaś twój pojazd był już wcześniej rejestrowany w Polsce, to musisz zadbać o ciągłość ubezpieczenia, ponieważ z dniem zakupu ponosisz odpowiedzialność za jego brak. Brak ważnego ubezpieczenia OC może skutkować poważnymi konsekwencjami prawno-finansowymi, dlatego ważne jest, aby zadbać o to formalność jak najszybciej.
Zgodnie z przepisami ustawy Prawo o ruchu drogowym jest to 30 dni od momentu jego zakupu. Czas ten będziemy liczyć od daty zakupu nowego auta na terytorium Polski, a także używanego, ale zarejestrowanego na terytorium naszego kraju. Termin 30 dni dotyczy też pojazdów zakupionych poza granicami Polski. Liczmy go wówczas od dnia sprowadzenia go do kraju. Zdarzają się też przypadki, że liczony jest on od dopuszczenia przez organ Służby Celno-Skarbowej do obrotu pojazdu sprowadzonego z terytorium państwa, które nie należy do Unii Europejskiej. Osoby zajmujące się profesjonalnym handlem samochodami, takie jak handlarze i komisy, mają 90 dni na przerejestrowanie pojazdu. Za nieprzerejestrowanie auta w terminie 30 dni grozi mandat karny wynoszący od 500 do 1000 złotych.